terug naar overzicht
vr 04.12.2009

LITTLE WILLIE LITTLEFIELD (US)

Mooie, zij het niet gemakkelijke vraag voor een muziekquiz: wat is kenmerkend voor Fats Domino's manier van pianospelen? Antwoord: het veelvuldig gebruik van zgn. triolen (of triplets in het Engels). En hoewel we (dankzij Wikipedia) zelfs kunnen uitleggen wat zo'n triool is, zullen we u daar niet mee lastig vallen. We weten ook waar en wanneer Domino die mosterd haalde. Dat was toen hij voor het eerst It's Midnight hoorde van die andere trioolspecialist Little Willie Littlefield, onze niet te onderschatten gast op 4 december. It's Midnight was Littlefield's eerste grote nationale hit in 1949, hij was toen amper 18. 60 jaar later treedt hij nog steeds (soms) op en hoe! Hij is afkomstig uit Houston/Texas, maar verkaste al op jonge leeftijd naar Los Angeles/California, waar hij o.a. terecht kon in Johnny Otis' Barrelhouse Club. Met KC Loving had hij een tweede hit, maar hij verkocht (volgens onze informatie) 'in a moment of weakness' de rechten aan Jerry Leiber & Mike Stoller. Die veranderden de titel in Kansas City, waarmee Wilbert Harrison een wereldhit scoorde. Sneu voor Littlefield's portemonnee! Maar dat mocht allemaal niet deren, Hij trok door de US en speelde met de grootsten (Ray Charles,  BB King, Duke Ellington, Count Basie ...). Om die redenen alleen al mag hij bestempeld worden als één van de invloedrijkste rhythm & blues-pianisten 'ever'. De opkomst van de rock & roll deed de blues wat naar de achtergrond verdwijnen en net zoals voor zoveel andere authentieke bluesartiesten in de US waren de sixties en vroege seventies geen prettige tijd. Littlefield kon nog terecht in clubs in San Francisco's Bay Area. Pas in '78 kwam hij een eerste keer naar Europa, waar hij een nieuw werkveld vond. Met groot succes, zo stond hij al in 1980 op Montreux Jazz en in de periode 1980-1997 nam hij 10 albums op voor diverse Europese platenmaatschappijen. Concerten buiten Europa werden zeldzamer. In 2000 stopte hij, na 50 jaar on the road, met optredens.

Hij woonde ondertussen in Nederland, waar hij ging relaxen aan de waterkant (maar ook dagelijks zijn pianotechniek bleef verzorgen). "I went fishing for five years - now I know every herring in Holland by name - it got boring. I feel great and I want to be back with my audience" zijn zijn eigen woorden en sinds 2006 treedt hij opnieuw op, af en toe, als het niet te ver is en hem zo uitkomt. Vorig jaar trok hij nog eens naar de US voor het gigantische Chicago Blues Festival, waar hij vier dagen na mekaar optrad. De laatste avond stond hij, net voor BB King, op het hoofdpodium voor 200.000 wild enthousiaste bezoekers! Hij ziet er minstens tien jaar jonger uit dan hij in werkelijkheid is en brengt nog steeds een verbluffende show. Erbij zijn is simpel: koop een kaartje!

RESERVERING & TICKETVERKOOP (ticketprijs 10/13 euro)

- Tickets zijn aan voorverkoopprijs (10 euro) te koop aan de ingang of bar tijdens activiteiten, dit zowel in N9 villa als in N9 fabriek. N9 villa en N9 fabriek zijn enkel open tijdens activiteiten. Voor N9 villa komt dit neer op de concertavonden, N9 fabriek is ook geopend tijdens cursusavonden (op woens-,  donder- en vrijdagavond, behalve tijdens schoolvakanties) van 19 tot 24 uur. VVK-tickets zijn ook beschikbaar bij platenwinkel Vynilla, St. Kwintensberg 38, 9000 Gent (open van 11 tot 18 uur, gesloten op zondag).

- N9 heeft ook een online voorverkoopservice via n9.be. U betaalt 2 euro administratiekosten per ticket, en na betaling kunt u uw ticket uitprinten thuis, waarna het wordt ingescand aan de kassa. (reserveer-link in blauwe balk bovenaan)

- Reserveringen kunnen tenslotte ook telefonisch op 09 377 93 94 of via info@n9.be, maar geven geen recht op voorverkoopprijs. U rekent af aan de kassa en betaalt de kassaprijs (drie euro meer dan de voorverkooprijs). De deuren openen steeds 1 uur voor aanvang van de activiteit. Telefonische reserveringen worden aangehouden tot 15 minuten voor aanvang. Indien dan niet opgehaald kunnen de kaarten worden doorverkocht.

Prijs: 10

PROGRAMMA