
Na zes jaar muzikale stilte keert Jasper Steverlinck, één van België's meest unieke en gerespecteerde stemmen, terug met zijn persoonlijkste album tot nu toe: 'The Healing'.
Het derde soloalbum van Jasper Steverlinck is meer dan een verzameling van dertien nieuwe nummers - het is een reis door een periode van zelfreflectie, groei en uiteindelijk bevrijding. Een album geboren uit noodzaak, uit een diep verlangen naar heling en authenticiteit.
De titel van het album is niet zomaar gekozen. Steverlinck heeft de afgelopen jaren een intens persoonlijk proces doorgemaakt. Voor het eerst in zijn leven werd hij geconfronteerd met angstaanvallen, een ervaring die hem dwong om dieper in zichzelf te kijken.
De periode van isolatie tijdens de pandemie bracht een onverwachte wending in Steverlinck's leven. In de stilte van zijn thuisstudio, omringd door instrumenten maar zonder zijn gebruikelijke podium, begon hij zichzelf te observeren als een buitenstaander. Deze periode van introspectie vormt de voedingsbodem voor veel van de nummers op 'The Healing'. Het nummer 'Cold' adresseert zijn innerlijke strijd direct, met teksten die zijn angstaanvallen en innerlijke gevechten beschrijven.
Voor dit album werkt Steverlinck samen met de Zwitserse producer Tom Oehler, een samenwerking die ontstaat tijdens een songwriting-kamp waar ook de single 'Annabelle' wordt geboren. Dit nieuwe creatieve partnership heeft geleid tot een verfrissende sound die Steverlinck's kenmerkende stem en melancholie combineert met vernieuwende arrangementen.
‘The Healing’ opent met 'Nashville Tears', een van de meest persoonlijke nummers op het album. De song verkent het gevoel van stilstand in de muziekcarrière en de frustratie die daarmee gepaard gaat. "Het moment waarop je beseft dat je droom je gepasseerd is, jij bent achtergebleven en al de anderen zijn verder gegaan met hun leven," licht Steverlinck toe. De song weerspiegelt zijn verlangen om zijn muziek zonder compromissen aan een breder publiek te kunnen presenteren.
Bijzonder aan ‘The Healing’ is hoe sommige nummers profetisch blijken te zijn. Toen Steverlinck voor het eerst een angstaanval kreeg, realiseerde hij zich dat thema's van worsteling en heling al in zijn songs verweven zaten voordat hij ze bewust onder ogen zag.
De productie van het album weerspiegelt Steverlinck's zoektocht naar authenticiteit. Hij verzette zich tegen de conventionele studiomethodes, verkiezend om de emotionele essentie van de uitvoering te behouden boven technische perfectie. Deze aanpak is vooral hoorbaar in nummers als 'Remember You', dat zijn roots heeft in blues en soul, en 'I Do Not Know', een Nick Cave-geïnspireerde track die ontstond uit de kinderlijk existentiële levensvragen van Steverlinck's dochter.
Het album bevat ook verrassende muzikale passages, zoals de rap in 'Don't Come Crying To Me Now', die een nieuwe kant van Steverlinck's artistieke spectrum laat zien. "Ik maak steeds minder compromissen in mijn muziek," zegt hij, "want alleen zo kan ik écht zeggen: dit is hoe ik het zie." Deze nieuwgevonden artistieke vrijheid is voelbaar door het hele album.
De thematische rode draad door het album is het proces van zelfontdekking en heling. In 'Rivers' bezingt Steverlinck het moment van ontwaken na jaren van twijfel en wachten, begeleid door een speelgoedukele die perfect de onschuld van het moment vangt. 'Dear Life' verwerkt de ervaringen van isolatie tijdens de coronaperiode, terwijl 'The Healing' zich ontpopt als een festivalhymne over het doorbreken van oude patronen.
'Annabelle' is een nummer met een intrigerend ontstaan - geschreven tijdens een songwriting-kamp voor het Eurovisie Songfestival, waar Jasper Steverlinck zonder het zelf goed te beseffen was beland. Het nummer werd zo uniek bevonden dat dertien andere artiesten het probeerden op te nemen, maar geen enkele versie kon tippen aan Steverlinck's originele interpretatie. De song illustreert perfect hoe zijn stem een verhaal kan vertellen dat verder reikt dan alleen de woorden.
Sluitstuk 'Til We Meet Again' vat de essentie van het album perfect samen - een boodschap van hoop en verbinding, verpakt in een productie die doet denken aan Tom Waits, maar dan op Steverlinck's eigen, unieke manier. Het is een passend einde van een album dat draait om eerlijke uitwisseling: "Ik vertel jou mijn verhaal, vertel jij mij dat van jou."
"The Healing" vormt het middenstuk van wat Steverlinck nu ziet als een mogelijke trilogie die begon met het album "Night Prayer" (2018). Het markeert een evolutie van duisternis naar licht, van worsteling naar acceptatie. Na 25 jaar in de muziekindustrie voelt dit als een nieuw begin - een moment waarop hij zich bevrijdt van onbewuste beperkingen en verwachtingen die hem tegenhielden.
'The Healing' markeert niet alleen een nieuw hoofdstuk in Steverlinck's carrière, maar laat ook zien hoe een artiest kan groeien door adversiteit. Het album verschijnt op 24 januari 2025. De aankondiging alleen al heeft geleid tot meer dan 30.000 verkochte concerttickets in België, wat bewijst dat Steverlinck's stem en verhaal nog steeds diep resoneren bij zijn publiek.
Voor de live concerten van 'The Healing' kiest Steverlinck voor een radicaal nieuwe aanpak. Waar de 'Night Prayer'-tour zich kenmerkte door intimiteit, evolueert hij nu naar een dynamische show die balanceert tussen ingetogen momenten en grootse, meeslepende passages.
Geïnspireerd door het bezwerende karakter van Nick Cave's optredens, creëert hij een concert dat leeft van contrasten - tussen stilte en explosie, tussen solo-intimiteit en orkestrale kracht. Hiervoor stelt hij een eclectische band samen die naast vaste muzikale partner en meesterpianist Valentijn Elsen bestaat uit zorgvuldig geselecteerde nieuwe muzikanten.
Met behulp van een loop station voegt Steverlinck daar nog een extra dimensie aan toe, waarmee hij live meerstemmige arrangementen creëert die zijn vocale virtuositeit onderstrepen.
Met internationale erkenning van artiesten als Bono, Eddie Vedder en Randy Newman, en een tournee van 70 concerten in het vooruitzicht, is de tijd rijp voor Steverlinck om zijn helende muziek naar een breder, internationaal publiek te brengen.