Wij gebruiken cookies. accepteer

vr 07.02.2014
Uitschieter

Uitschieter

Dit concert kreeg het kwaliteitslabel UITSCHIETER, waarmee relatief onbekende pareltjes in de kijker gezet worden. UITSCHIETER helpt je een keuze te maken uit het ruime en gevarieerde Meetjeslandse podiumaanbod en nodigt uit tot ontdekken. Mét een gerust hart, want alle voorstellingen werden afzonderlijk geselecteerd door de Meetjeslandse programmatoren. Kwaliteit gegarandeerd! Ontdek alle UITSCHIETERS op www.uitschieter.be

Uitschieter

Tartit (ML/MR)

Hypnotiserende desertblues

De vrouwen zijn baas in Tartit. De negenkoppige Touareggroep telt vijf vrouwen en vier mannen. Maar het is duidelijk wie de broek draagt. De vijf dames zitten steeds vooraan op het podium. Zoals de traditie het wil spelen enkel zij percussie. Ze zingen, klappen repititief in hun handen en bespelen de inzad, een eensnarig instrument. De mannen, die letterlijk in hun schaduw staan, zorgen voor melodie met de luit maar ook met elektrische gitaren. Opmerkelijk: de mannen zijn gesluierd, de vrouwen niet.
De leden zijn afkomstig uit Timboektoe in Mali, maar ze leven een (noodgedwongen) nomadisch bestaan. De regio is namelijk al jaren het toneel van een ingewikkeld conflict tussen Touaregs, islamistische strijders en de staat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze elkaar leerden kennen in buurland Mauritanië. Voor hen was muziek maken de enige vorm van overleven in het vluchtelingenkamp waar ze toen verbleven. In dat kamp ontwikkelden ze hun desertblues. Vergelijk het met Tinariwen en Tamikrest maar dan rustiger en nóg hypnotiserender.
Dat ze zich afkeren van het vele geweld in hun geboortestreek blijkt -voor wie Tamasheq begrijpt althans- uit de teksten van de liederen, die gaan over vrede, liefde en ballingschap. De liederen, die vaak bestaan uit vraag en antwoord, roepen beelden op van een knetterend kampvuur in de donkerte van de immense Sahara.

Women are in power in Tartit. The nine-member Tuareg group consists of five women and four men. But it is very clear who wears the breeches. As the tradition wants only the women are allowed to play percussion. They sing, they clap repetitively in their hands and they play the inzad, a one-string instrument. The men, who are literally overshadowed, take care of the melody with their cither and electric guitars. Remarkable: the men are veiled, the women aren’t. The members of Tartit are from Tombouctou in Mali, but they live a (forced) nomadic existence. The region has been the scene of a complicated conflict between Tuareg people, Islamist warriors and the government for years now. So it’s not a surprise that the members met each other in neighbouring Mauritania. At the time music was the only way to survive in the refugee camp where they lived. They developed their desert blues in those camps. You can compare Tartit with Tinariwen and Tamikrest but calmer and even more hypnotising. People who understand Tamasheq and thus the lyrics of the songs, will understand that they turn their backs to all the violence in their birth region. The songs are about peace, love and exile. The songs are based on questions and answers and recall images of a crackling bonfire in the darkness of the immense Sahara.

Tartit (ML/MR)

De vrouwen zijn baas in Tartit. De negenkoppige Touareggroep telt vijf vrouwen en vier mannen. Maar het is duidelijk wie de broek draagt. De vijf dames zitten steeds vooraan op het podium. Zoals de traditie het wil spelen enkel zij percussie. Ze zingen, klappen repititief in hun handen en bespel…

Lees meer

VVK: €14

vrijdag 07.02.2014
deuren 20:00
start 21:00

N9 villa
Molenstraat 165
9900 Eeklo
Bekijk op Google Maps

Ticketinfo