Wij gebruiken cookies. accepteer

Klody Ndongala (CD/BE)

Zeggen dat er geen Congolese muziek werd gemaakt in België voor de jaren '80, klopt natuurlijk niet. Maar het circuit was zeer gesloten en het was een quasi exclusieve zaak van de immigrés uit de vroegere kolonie. Eén van de eerste groepen die ook een Belgisch publiek wist aan te spreken was Claudy & Co. Niet dat die razend populair werden, maar ze stonden bv. in '86 toch maar mooi op het Sfinksfestival. En ze doken her en der op, niet enkel in Brussel of franstalig België, maar halverwege de jaren 80 ook in Vlaanderen. Claudy of Klody (°Kinshasa, 1956), die in '79 in Brussel kwam wonen, had toen al twee albums uit, Plutôt Déshabillée ('82) en Pampala ('84). Vooral de eerste plaat is nu gezocht, omwille van de samenwerking die Klody ervoor aanging met de beroemde all-round kunstenaar en creatieve duizendpoot Roland Topor, die de teksten en hoes leverde. Hoe de twee mekaar vonden is ons niet bekend, maar dat het tot een samenwerking kwam is op zich al bijzonder. In '86 verscheen ook zijn derde plaat Commander Sans Problème, waarvan een jaar later nummers opduiken in de soundtrack van La Vie Est Belle, de vaak grappige, soms ook cynische film van de Belgische cineast Benoit Lamy. Klody's naam staat daarop vermeld naast die van de groten Zaiko Langa Langa en Papa Wemba (die trouwens de hoofdrol speelt in deze film). En dan is het ineens stil tot 1996, als er een nieuw album Femme Interéssée uitkomt. Veel potten breekt dit niet en zanger/gitarist/componist Klody gaat veeleer een rol in de schaduw spelen. Zijn biografie vermeldt samenwerkingen met de grootsten uit de Congolese muziek: Franco in de eerste plaats, maar ook Le Grand Kallé, Likinga (van Zaiko Langa Langa) en zangeres Tshala Muana. Hij vermeldt ook tournees in de USA, Marokko, Tsjechoslovakije, Mauritius etc. En dan staat er ook nog een zinnetje dat ons inziens veel verklaart: "plus récemment, il a joué aux cotés de Bonga d'Angola". We verklaren ons nader: de zeer interessante Bonga is sterk beïnvloed door de muziek uit Kaap-Verdië. Laat dat net het eerste zijn dat ons opviel toen Klody ons recent een demo toestuurde van zijn nieuwe nog te verschijnen cd Vivre Ensemble. We hoorden geen typisch Congolese rumba of soukous, we hoorden heel wat meer invloeden, waaronder inderdaad ook Kaapverdische klanken. Klody zingt knap (met een bijna falsetto?), je hoort dat hij een uitstekend gitarist is (met prima begeleiders) en de composities zitten ingenieus in mekaar. Wat ons helemaal overstag deed gaan was het gegeven dat de demo (10 liedjes) vol staat met enkel sterke songs, de één na de andere. Het swingt, zij het veeleer rustig. Het hitsige (soms roeperige) van veel Congolese muziek is er niet bij en, let wel, ook salsaliefhebbers komen aan hun trekken. We kondigen een artiest aan, die op zijn 54e, volop gerijpt lijkt en naar we vermoeden op het toppunt van zijn kunnen is.