Wij gebruiken cookies. accepteer

Ever Meulen

Ever Meulen, pseudoniem van Eddy Vermeulen, (Kuurne, 12 februari 1946) is een Vlaamse graficus en illustrator.

Eddy Vermeulen studeerde Grafische Kunsten aan het Sint-Lucas Instituut te Gent en te Brussel. Hij begon zijn grafische loopbaan in 1970 bij het weekblad Humo met humoristische portretten van popvedetten. Weldra volgden vele omslagtekeningen en illustratries in 12 stijlen en 13 technieken. Vanaf 1971 verschenen de “Piet Peuk” en “Balthazar, De Groene Steenvreter"-stripreeksen, die na een aantal afleveringen een stille dood stierven. Meulen zou nog diverse strips, illustraties en hoesontwerpen voor het blad tekenen, waaronder ook 205 stroken voor de "TTT"-rubriek.

In 1973 werden Meulen's tekeningen voor het eerst in Nederland gepubliceerd in het stripblad Tante Leny Presenteert. Bij Humo kregen de TTT-bladzijden wekelijks een nieuwe titeltekening. Met de eerste spaarcenten werden een oude Oldsmobile en Wurlitzer juke-box uit de jaren ’40 op de kop getikt. Deze en andere sierlijke objecten (vrouwen, voituren en Freddy Frisko’s) zouden vanaf 1974 veelvuldig in zijn tekenwerk opduiken. In 1976 verscheen op de omslag van het Franse stripblad "Surprise" een glimmende aquarel. In 1977 opende de omslag voor het Nederlandse tijdschrift Furore nieuwe perspectieven.

In 1978 reisde hij naar Amsterdam met een hele serie striptekeningen voor Muziekkrant OOR. Het jaar nadien zou hij ook 70 tekeningen maken rond popmuziek voor datzelfde blad. Ook in 1978 reisde Meulen naar Italië en naar Anderlecht. Ter gelegenheid van het 2000ste nummer van Humo in 1979 werden zijn beste omslagtekeningen in een poster gecompileerd en de covers zelf tentoongesteld in het Hyatt Regency Hotel te Brussel.

Tijdens de jaren '80 ontwierp Meulen platenhoezen voor de Belgische groep Telex en een boekomslag voor de Club des Directeurs Artistiques. Op advies van Eddy Flippo verhuisde hij naar een verlaten pompstation. In 1981 ontwierp hij enorme affiches voor: le Customobile (20m²), Kaaitheater (7000 cm²) en Mallemunt (4800 cm²). In 1982 werd zijn zeefdruk “Baby, can you drive our car” uit 1975 met wat vertraging erg populair. Kunstwinkel Plaizier te Brussel bracht een nog prachtiger gedrukte nieuwe versie uit naar aanleiding van de aldaar gehouden tentoonstelling. Andere puntgave prenten en postkaarten volgden. De reeks reclametekeningen voor het Gemeentekrediet van België werd bekroond met een Silver Pub Award. In 1983 ontving Humo de Gold Award voor een door Ever Meulen ontworpen cover rond het thema: “De paus in Polen”, waarop paus Johannes-Paulus II met de snor van Lech Wa??sa werd afgebeeld. Ook een door Meulen ontworpen cover voor het Amerikaanse tijdschrift Raw kreeg een Certificate of Design Excellence.

Vanaf 1984 stelde Ever Meulen tentoon in London, Liverpool, Angoulême, New York, Genève, Amsterdam, Lyon en Turku. Eind 1984 verscheen de “Publi-Folio” met 5 publicitaire prenten bij uitgeverij Plaizier te Brussel en begin 1985 werd de porte-folio “Huiles sur papier” uitgegeven bij Futuropolis te Parijs. Ter gelegenheid van de twintigjarige verjaardag van de Beursschouwburg ontwierp hij de omslag van de gelegenheidsuitgave en ontwierp de affiche “Kunst in de Metro” in de Brusselse metro. Op Sint-Lucas te Gent en te Brussel gaf hij een gastles. Begin 1986 verscheen bij uitgeverij Carton te Lyon een verzameling TTT-tekeningen onder de titel “De Zaak TTT”.

Meulen is de ontwerper van de trofee van de sinds 1995 jaarlijks uitgereikte literaire Gouden Uil literatuurprijs.

In 2005 eindigde hij op nr. 444 in de Vlaamse versie van De Grootste Belg, buiten de officiële nominatielijst.

Begin 2006 verscheen het elfde boek van Ever Meulen, Verve, met een overzicht van zijn belangrijkste werk uit de periode 1988-2005, met een voorwoord door Art Spiegelman.

Van 8 februari 2008 tot 13 april 2008 liep in Leuven een retrospectieve tentoonstelling van zijn werk: "De Stiel".

 

Bron : Wikipedia