Kaia Kater (CA) / Ameel Brecht (BE)
Canadian en Appalachian folk
Canadian en Appalachian folk
Kaia Kater is met haar 23 lentes een van de jongste performers uit de Canadese rootsscene. Ze bezit een rijk, laag stemtimbre en kan vlot overweg met de banjo. In haar muziek vindt ze de gulden middenweg tussen Canadian en Appalachian folk.
Een terugkerend thema in de songs van Kaia is de harde realiteit waarmee mensen met een migratie-achtergrond in Noord-Amerika geconfronteerd worden. Kaia weet waarover ze spreekt, want haar ouders hebben Afro-Caribische roots. Kaia Kater bracht haar eerste plaat ‘Sorrow Bound’ uit in mei 2015. Exact een jaar later was opvolger ‘Nine Pin’ al klaar.
Opener van de avond is Ameel Brecht. Hij is een van de oprichters van het Brusselse Razen. Solo speelt hij op een steel resonator en steel mandoline, twee instrumenten die hij koos voor hun specifieke timbre en galm. Hij creëerde een heel eigen fingerpickingtechniek op de instrumenten. Het resultaat is muziek die het midden houdt tussen vroege ragtime à la Roy Smeck en de barok van componisten als Turlough O’Carolan en Girolamo Kapsberger. Debuutplaat ‘Polygraph Heartbeat’ verschijnt in januari bij het Gentse label Kraak.
The Appalachian Mountains, perhaps the most iconic strongholds of traditional music in North American history, form a direct line running from eastern Canada down through Alabama. They are the backbone of a body of ballads and tunes that define Americana and have heavily influenced Canadian root…
Ameel Brecht is een van de oprichters van het Brusselse Razen, een ensemble dat zich de voorbije jaren internationaal in de kijker speelde via verschillende releases en fel gesmaakte live shows, die de groep onder andere van de legendarische Club Berghain in Berlijn tot het kerkje van Dranouter …