Benjamin groeit op in het Kortrijkse hinterland in een muzikale familie en volgt eerst balletlessen, dan muziek. Celloles krijgt hij van Jan Van Kelst.
Na eerste prijzen cello en kamermuziek tijdens de nationale Axion Classics-wedstrijd van Belfius studeert hij in België achtereenvolgens aan de Hogeschool Gent (V. Spanoghe) en Brussel (V. Spanoghe en J. Reuling), waar hij afzwaait met grootste onderscheiding voor cello.
Dankzij een Erasmusbeurs trekt Benjamin naar Genève om er te studeren bij François Guye en even nadien wordt hij aangenomen aan de Musikhochschule van Keulen om er les te krijgen van oa het Alban Berg Quartett. In diezelfde periode volgt hij onderricht aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth en talloze masterclasses wereldwijd. Lessen bij Danel Quartet, Kronos Quartet, Hagen Quartet, Artemis Quartet en cellisten Gary Hofmann en Roel Dieltiens vormen een grote inspiratie.
Benjamin dompelt zich onder in eeuwenoude muziek (Ausonia, Festival Itinéraire Baroque van Ton Koopman, Festival Oude Muziek Utrecht, B'Rock, Le Jardin Secret, Il Gardellino) zowel als hedendaags klassieke muziek (Ictus, Champ d'Action, EnsembleXXI), concerteerde met jazzmusici als Marc Ribot, Joachim Badenhorst en Ruben Machelinckx en werkte mee aan verschillende theaterproducties (Abattoir Fermé, KVS, LOD, Johan Leysen, Fabrice Murgia).
Hij is artistiek directeur van Aton'&Armide, een collectief met flexibele bezetting. Aton’&Armide is opgericht samen met pianiste Sara Picavet, die net als hijzelf laureaat is van de Belgische Stichting Roeping (Fonds Emile Bernheim) en is gespecialiseerd in hedendaags klassieke muziek.
Benjamin werd in november 2010 laureaat van De Klara's (onderscheidingen van Vlaanderens klassieke zender, Klara, en Muziekcentrum Vlaanderen) in de categorie ‚Beste Jonge Belofte'. In 2012 dirigeerde Benjamin de kameropera 'L'Algerino in Italia' van Joris Blanckaert en een reeks opvoeringen van 'Pierrot Lunaire' van Arnold Schönberg in België, Nederland en Mexico met het Warped Time Ensemble.
Hij studeerde in 2012-2013 orkestdirectie bij Patrick Davin aan de Erasmushogeschool Brussel en dirigeert in 2015 een opvoering van ‚Quando stanno morendo - Diario Polacco N°2’ van Luigi Nono in De Bijloke.
Als componist schrijft en brengt Benjamin hoofdzakelijk werk voor cello-solo, soms in dialoog met vooraf opgenomen en bewerkte tapes. Zo concerteerde hij reeds in opdracht van Musica Antiqua (2013), Festival Van Vlaanderen Brussel (Klara Festival), Festival van Vlaanderen Kortrijk (2009 en 2013) en Ars Musica (2015).
Samen met pianist Anthony Romaniuk exploreert Benjamin het cellorepertoire van classicisme tot modernisme, aan de hand van authentieke instrumenten.